torsdag 23 februari 2012

Rötterna

Funderar mycket på detta med ens rötter jag som föddes på en fjälltopp i Kiruna har gjort en resa därifrån för länge sedan men vist skapas man av sin uppväxt detta som ger en ryggraden finns där men för mig känns det som om min ryggrad har djupare rötter i dessa delar jag verkligen växte upp i. Tornedalen härifrån kom mina föräldrar mina riktiga rötter genuin Kiruna bo är man inte. Man var en sådan där Tornedals unge.... För i min kvarter var det viktigt med samhörighet och etisk bakgrund man blev tillfrågad av kompisarnas föräldrar med frågor vem är din mamma och pappa varifrån kommer dom... ibland visades positiva svar i bland- jaha- Tornedalen...  Det var bara så, man kände att man inte var därifrån men med Farmor eller mormor och släkten var man liksom” samma hemma ”samma dåliga svenska hade dem” det var liksom så det skulle vara!

 samma humor vi talade samma språk fast ingen sa något.

Mina föräldrar talade inte tornedalsfinska med mig och min bror, de skämdes de valde bort sina egna rötter för får man stryk i skolan så kanske man inte väljer att ge ”straffet” till sina barn.

Jag ser det som en sorg men min far och morföräldrar behärskade inte ens svenska eller bara delvis där fanns det äkta J Där kändes det genuint. Man var liksom hemma. Mina tornedalska rötter som jag själv valt att forska i är från Pajala , Koukso, Lannavaara  mf  delar av Tornedalen. Till sist var släkten till stor del uppvandrade på fjälltoppen... Själv längtade jag alltid bort från Kiruna ville se världen. Världen som fick mig att hamnade till sist i Piteå där hemma är nu. Längtan som drev mig bort var nog en blandad skräck och förtjusning att upptäcka man var ändå inte genuin Kiruna bo vilket få är från den staden. Så man kände ingen tillhörighet på det sättet hade det varit annorlunda om mina föräldrar valt att tala sitt hemspråk och vi bott i rötternas trakter? Sådana svar får man inte , eller bara släppa dessa frågor och gå vidare. Jag då mina föräldrar var från två läger tornedalingar de som såg kommunismen som en gåva och de andra som lydde pliktsamt under Gud. Min Mormor tackade Gud för maten, min far svarade han var inte på konsum när jag betalade…

Jag är uppväxt mellan dessa två stolar och vem förutom Mikael Niemi kan i poppulär musik från vittula så var det för mig en sanning som belystes i en film i en bok har du inte läst eller sett den filmen/ boken gör det.

”Pajala är en annan del av världen”

Visst är det, det men det är min del av världen! Jag är stolt att jag har mina rötter från den delen av världen! När jag kikar runt i släkterna ser jag stora barnkullar nu snackar vi minst 10  barn….och ler den släktgenen har  jag tydligen ärvt. Eftersom man nu kan läsa Tornedalsfinska på universitet nivå kommer jag att göra det tillbaka till rötterna!

 To be continued …..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar