fredag 24 februari 2012

Relationer



av lat. relatio (gen.. -ōnis) berättelse, förhållande, till stammen i relatus, p. pf. av referre (se REFERERA). – Jfr RELATERA, RELATIV, adj.]

 ( svenska akademins ordbok)

Dessa relationer man genomlever, lever med och relationer som inte fungerar det finns många långa berättelser om det, Och det är kanske det svåraste en människa kan göra är att ha relationer till andra mäniskor.

Relation till vilket pris som helst? Ska vi ha det ska vi stanna i sådana relationer? Nä säger man kanske instinktivt men hur lätt är det?

Att kanske stå under någon för att man av normer måste för alla i en exempelvis syskon skara måste vara vänner? Den som kliver ur och säger nä jag vill inte är den som ska ratas ? Vi är rädda för konflikter i den typen av relationer vi vill hellre bevara än att bli utanför men vad händer om man inte vill? vara den?

Som hellre tar avstånd från vissa åsikter eller inte vill ”följa John”?

Om man tycker att en person förändras efter att den har ett tex nytt förhållande och den nya partnern är en person du inte gillar hur gör man då? Fortsätter man le bjuder in dessa på fest/ middagar gång på gång för att sedan kräkas på dem? Ha dem till samtalsämnet och håna dem med andra vänner?

Absurt?

Allt för att behålla relationen? Eller i detta läge spy ut den där grodan man försöker svälja ner gång på gång och säga nä jag gillar inte detta jag gillar inte dig! FÖR ATT!! Just då ska man veta att det troligen kommer kosta på att den relationen dör. Du kanske förlorar den personen. Och man ska vara säker på att man kommer få lika mycket överöst tillbaka av det man skälv valde att säga om inte mera.

Jag är den där personen som inte fixa hyckleri jag är det där svarta fåret familjen. Jag är den där som inte köper relationer eller släktskap bara för att. Detta är jag och ibland kanske grod fan skulle stannat lite längre ned i svalget . Men det gör den inte för jag har lärt mig att sådana relationer skadar mig jag kan inte spela med i detta hyckleri det funkar inte jag kräks på det jag blir frustrerad jag gillar raka puckar! Även om priset i bland kan tyckas vara för högt! Och jag har fått betala detta höga pris många gånger och säkert lär jag få göra det för mig är det solklart inte till viket pris som helst!

Men det är jag det andra fortsätter sitt val at vända andra kinden till i evigheterna evighet. Det är deras val dem väljer det kanske för att man väljer att få en liten del av kakan i alla fall. Man vill ha kvar relationen på något sätt även om man tycker det är skit mest.

Jag kan beundra dessa mäniskor som tar allt till vilket pris som helst.. jag kan beundra tålamodet .Eftersom jag inte kan relatera till detta så kan jag tycka att dessa mäniskor väljer en väg av smärta många gånger men samtidigt vill vi inte annat att ha ”flocken” samlad. utan för flocken är då dessa personer som är som mig men vi störs inte av det vi har  relationer med varnadra för att vi verkligen gillar varandra. Min krets av mäniskor är mäniskor jag tycker om med hela mitt hjärta jag umgås med dem för att jag vill jag kan vara mig själv !

 Jag hatar situationer då jag kommer på där jag verkligen känner mig ovälkommen där jag sitter i hörnet och ”skäms” för min existens att jag förstår att dessa mäniskor har endast en relation med mig för att dom ” måste eller vi är ”släkt/ familj”.. Efter att prövat samma möte flera gånger flera år väljer jag att kliva av nu är det bra. Och oftast förlorade jag en relation där men samma sak till vilket pris?

Vi är alla olika med olika behov av olika saker men måste man umgås nära på om man inte vill?

Man behöver ha kvar sociala regler som att behandla andra som man själv vill bli behandlad jag kämpar dagligen med det ibland glömmer man det i sin iver i livet men jag försöker, Man ska kunna hälsa och vara ”vuxen” i alla situationer möts man offentligt men inte gillar varann ska man kunna hålla huvudet kallt och vara vänlig, man behöver inte umgås eller älska dessa personer 24-7 man kan ändå vara demokratisk. Dessa regler försöker jag följa och då kan till och men jag svälja grodor!

Livet är för kort för att må dåligt i det.  Regler osynliga som vi förhåller oss till som man ”måste älska ” alla är inte sanna men man kan försöka förstå och lösa många konflikter genom att kommunicera  ibland går det inte ibland lyckas man.

En mor kan älska tio barn men tio barn kan aldrig älska en mor……

 Man behöver inte älska alla bara för att man är släkt……..

Och till sist Det man inte förstår får man lämna.......








1 kommentar:

  1. Kloka ord där på slutet.
    Det där med nya relationer är inte lätt. Men man brukar komma underfund med vad som gäller efter ett tag.
    Vi har tex inte träffat mina svärföräldrar på nästan 20 år. Och skönt är det.
    Så ringer svärför för en vecka sen och allt rörs upp igen och man känner olust. Han ville i och för sig bara berätta att en faster till maken dött.... samtalet efter nästan 20 år tog 1 minut!
    Men så är det....

    Kram och njut helgen nu.
    Synnöve.

    SvaraRadera