torsdag 8 mars 2012

Måste jag?


Alla dessa måsten de har verkligen tagit över ens liv? Eller måste vi ha all dessa måsten hägnades som klasar över oss i tid och otid varför måste man det?

Man måste så mycket man måste kliva upp gå på jobbet och nu måste jag verkligen städa eller ÅH jag måste verkligen ha dessa skor.. vi måste mycket och ibland blir måsten en dö tyngd att bära ibland positivt laddat… men det är ett verb enligt  det grammatiska, vilket är något vi gör..

Men då är det ett krav.. det känns oftast så vi har olika regler synliga …Men mestadels har vi osynliga regler som vi MÅSTE följa, följer vi inte dem  ramlar vi utanför ramarna dessa regler skall vara etiska  former av vad vi tycker att man kan göra eller får i olika situationer, Allt hänger ihop hur vi i samhället skapat dessa osynliga måsten i regelform allt kommer från det kristna kulturella arvet vi har.. Hur mera vi ökar kraven på oss själva hur mera ökar  vi egna moralregler på ”HUR” vi ska vara uppträda hur vi ska tala se ut… så om jag min lediga måndag sätter mig på torget kl 11 och öppnar en öl så lovar jag att 99% tänker men  kolla en alkis kärring eller i snällaste fallen ojdå sådär kan man inte göra…..

För så gör man inte en måndag förmiddag det är bara så. Sen att det var min lediga dag hör inte dit. Om man vräker i sig 3 bakelser på ett konditori är man antingen hetsätare eller så har man ingen skam i kroppen. Eller du där tänk på din hälsa… hälsa ja man ska ju vara så förbenat trimmad med man ska var smal -snygg -rynkfri man ska motionera massor jämt man får inte vara småfet eller rund eller sig själv nej då man ska var svulten, mager då är man snygg! Man ska kunna varenda förbannad diet utan och innan man ska äta det ena men inte det andra man får inte smälla i sig en chips påse om man inte presterat ett pass minst på gymmet… Då passar man in i ramarna, man ska inte tala dialekt eller svära för då fick man ingen uppfostran….

Att sedan kunna passa in i dessa måsten vi skapar så frivilligt själva gör att vi får ångest vi vill ju så gärna ! Och jag är inget undantag jag vill ha städat, snyggaste prylarna, smalaste kroppen slätast och ha det där högavlönade jobbet.. vara så där jäkla snygg bara perfekt med mina perfekta snygga barn  min snyggaste man i våran perfekta värd jag måste bara sträva efter det….  Jag måste bara…

Men innan jag måste fixa alla mina måsten tar jag mig en bulle en kopp kaffe till.. måste bara fundera hur jag ska måsta få allt så där perfekt..

3 kommentarer:

  1. Haha, jadu, egentligen är det inte roligt. Men du och jag tror jag båda vågar vara lite annars. Jag skiter ofta i hur man ska vara, men lika ofta våndas jag över att jag inte är som alla andra. När jag träffar mina "normativa" kompisar som speglar sig i varandra kan jag känna mig otroligt missanpassad. Fast ibland säger de att jag är speciell och att de beundrar det. Och DÅ känns det bättre. Synd att det ska vara så viktigt vad andra tycker. För det är det ju, trots att jag EGENTLIGEN skiter högaktningsfullt i vad andra tycker. Stön, vad vi komplicerar våra liv i onödan. Nä, vi fortsätter vara som vi vill och skiter i andra, de får vara som de vill. Från och med nu. Eller hur! Har förresten dåligt samvete att jag inte befriat er från bordet. Jag kan försöka komma före hemma hos besöket! Uffe den lurken åker till AUSTRALIEN på lördag och jag är gräsänka i två veckor. Där gick gränsen. AUSTRALIEN. :( Nu är jag AVIS!

    SvaraRadera
  2. Du har så rätt. Alla måsten gör en tokig i bland. Men då får man blunda och tänka att jag måste INTE...

    SvaraRadera
  3. Helt rätt Susanne.
    Man får inte gå emot protokollet på nått vis. Då är det fel, helt fel. Man MÅSTE passa in i systemet. Men jag precis som du kämpar för att inte falla i det systemets fällor. Man MÅSTE inte alls vara som alla andra. Man MÅSTE ingenting egentligen.
    Det är samhället med dess regler och förordningar som pålägger oss alla dessa MÅSTEN....
    Vet du att jag bryr mig inte, jag går som jag vill, vart jag vill, när jag vill...
    Äter en påse chips (men det är inte så gott) om jag vill. Tar nog heller tre bakelser till kaffet och får onda blickar av de andra gästerna för jag är lite rund....
    Tror vi måste se till att få ett naturligare sätt att förhålla oss till saker och ting här uppe. Det är likadant här i nabolandet med alla måsten kan jag säga.

    Nu ska jag ut och ta några bilder tänkte jag. Det är inget MÅSTE, det är kul.
    Ha det gott min vän.
    Synnöve.

    SvaraRadera