torsdag 21 mars 2013

Sheriffen av Nothingham


En dag med sheriffen av Nottingham ….

Idag fick jag en släng av girighet eller som man fint säger man blev blåst på konfekten…. Då menar jag blåst!  det bara stormade till och där stod man  naken och förvånad sen kom det nämen…. faaan faaaaaaan osv… Ni vet när man förhoppningsfullt väntat längtat funderat och sett framemot det där som händer snart….

 

Jag är den som håller i Ekonomin i huset och har järnkoll och i år flera sådana  har jag hört om att man kan visst skatteplanera för sig man kan verkligen  göra smarta drag och man ska se till att staten inte sitter med kass ränta på din överskjutande skatt man ska  planera sin inkomst med bland annat skatte reduktion… JAG övertalade min man att det var smart han var motsträvig jag argumenterade med att staten sitter på dina pengar och ger dig en kass återbäringsränta….sheriffen av Nottingham kliver fram och räknar på ören och kronor här ska vi skaka fram alla extra kronor under hela året.. skattereduktion tänker jag fiffigt nu så förstår alla att just då är det jag som är Sheriffen det som är mest skrämmande att jag utseendemässigt påminner om honom  jag är inte lika skäggig kanske,,,
 

 Vi har inget att förlora säger jag och räknar med att det kan misstämma  med någon slant hit eller dit, vi räknar och skickar in nya skatte satsen som ska dras till hans jobb sagt och gjort.. Jag som är pendlar som fasiken sliter på vägarna med upp till 14 mil dagen i pendling  väntar och längtat att den fina åter bäringen + reseavdraget ska ge mig ett fint klirr i kassan och då  kan det missstämma på hans sida det jämnar vi ut….

Nu kommer dagen då man kan deklarera redan i dag faktiskt och då

Likt Prins John skriker -mina pengar han stjäl alla mina pengar stoppa tjuven ….

Och där springer Robin Hoods anhängare ”munken” med alla mina surt in tjänade  slantar..  Det sista jag hör är ”prisad vare skatteåterbäringen” Och jag suckar mitt guld allt mitt guld….
 

 Jag räknar min skatte inkomst och jag räknar  mannens inkomst summan blir ett minus.. på ett ex antal slantar.. fan..fan..fan  tänker jag och alla de där drömmarna om vad jag skulle göra vi skulle göra sopades bort på en tio sekunder.. Nästa gång någon säger  att man ska skatte planera på detta sätt tar jag och lånar  gamens ”gamla bettan”  och lovar att använda den!
 

Bitter? jag ?inte då det går över det med..  imorgon är en annan dag  hoppsan sa…

1 kommentar:

  1. Inger vidare det där du. Man undrar hur de tänker som säger att det går att skatteplanera. Hoppas ni klarar er i alla fall.
    kramen på dig...

    ps... receptet på de där kakorna.... :D

    SvaraRadera